Portfolio
Inhoud
Aan de hand van bewijzen, verzameld in een portfolio, reflecteren stuurgroeppartners over de Brede School.
Werkwijze
Stap 1 - portfolio Brede School
Verzamel alle bewijzen van de werking van de Brede School in een portfolio. Het gaat over activiteiten, foto’s, inhouden, kleine verhalen van impact, …
Stap 2 - reflectie op bewijzen
Werk aan de hand van ‘denken-delen-uitwisselen’, zodat iedereen bij de bespreking actief betrokken is.
- Denken: Iedereen denkt na over de vraag: ‘In hoeverre bereiken we dit doel’?
- Delen: deel in duo’s wat iedereen bedacht heeft of opgeschreven uit. De duo’s kunnen hun antwoord bijstellen.
- Uitwisselen: Wissel in groep uit: zijn er verschillen/gelijkenissen … in wat stuugroepleden opgeschreven hebben?
Reflectie per doel:
- Bewijzen voor dit doel (overzicht)
- Wat voor soort bewijzen zijn het?
- Gekeken naar dit doel staan wij in de ontwikkeling van onze Brede School op hetvolgende punt:
startend |
gevorderd |
doel bereikt |
- Activiteiten die bijdragen aan dit doel komen voor
te weinig |
genoeg |
te veel |
- Geef ook hierbij toelichting.
Stap 3 - wat staat ons te doen?
Noteer per besproken onderdeel wat de Brede School te doen staat op korte én op lange termijn.
Bronnen
- Koekkoek, M., ten Doesschate, S., van der Pol, M. & Neomagus, M. (2010). De brede school; wat worden kinderen daar beter van? Zelfevaluatie door brede scholen. Meppel: APS.
In het kort
Doelstellingen
Aan de hand van het portfolio reflecteren op de resultaten.
Timing
- 3 uur
Wie
- bredeschoolpartners
Materiaal
- portfolio en bewijsmateriaal van de Brede School