Vragenlijst basiswerkers en directie/coördinatoren

Hoe denken basiswerkers en directies over het reilen en zeilen van de Brede School? Aan de hand van een schriftelijke vragenlijst kan je deze vraag beantwoorden. Thema’s die aan bod komen zijn o.a.: vraaggericht werken, overlegstructuren, samenwerking, functioneren van professionals, sfeer, afstemming van de doorgaande lijn, overdracht, ruimtegebruik en de meerwaarde van de Brede School voor kinderen, ouders en buurtbewoners.

Stap 1 - vragenlijst samenstellen

Bekijk de vragen in de vragenlijst met de stuurgroepleden: moet deze aangevuld worden? Welke vragen kunnen geschrapt worden? Welke vragen zijn cruciaal?
Bepaal samen met de stuurgroepleden hoe je de bevraging gaat afnemen: verdeel je de vragenlijsten via organisaties, organiseer je een gemeenschappelijk moment waarop je iedereen uitnodigt om de vragenlijst in te vullen?
Denk ook na over de verwerking: wie verwerkt de vragenlijsten, hoe ga je de bevraging samenvatten? Laat je de vragenlijst anoniem invullen of niet?
Voeg aan de vragenlijst een rubriek toe met betrekking tot achtergrondinformatie:

• In welke organisatie werk je?
  • Hoeveel activiteiten van de Brede School begeleidde je?
  • Werkte je samen met partners van de Brede School?

Stap 2 - afname van de vragenlijst

Verdeel de vragenlijst onder de partners. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk basiswerkers bevraagd worden.
Hier download je de vragenlijst.
Tip: geef beperkt tijd voor het terugbrengen van de vragenlijst.

Stap 3 - verwerking van de vragenlijst en bespreking van de resultaten

Verwerk de informatie van de vragenlijst. Vat de resultaten samen per vraag. Bespreek dit in de stuurgroep.

• Van der Grinten, M., Walraeven, M. Studulski, F., Hoogeveen, K. (2007). Handboek Brede School. 0-12 jaar. Utrecht: Oberon/Sardes.
  • OCB/VGC (2012). Werkvormenbundel. Goed begonnen, is half gewonnen. Brussel: VGC.

Bevraging van basiswerkers en coördinatoren/directies m.b.t. de werking van de Brede School.

• bevraging organiseren: een halve dag
  • verwerken van vragenlijst: een dag (afhankelijk van aantallen)

• bredeschoolpartners
  • basiswerkers