Een breed samenwerkingsverband
Brede School is geen opdracht voor één organisatie of één sector. Om vorm te geven aan een brede leer- en leefomgeving en maximale ontwikkelingskansen voor alle kinderen en jongeren te bereiken, werken diverse organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren, doelgericht en constructief samen.
Om welke partners gaat het dan?
Er maken minstens een aantal scholen deel uit van het samenwerkingsverband. Kinderen en jongeren brengen er zeer veel tijd door. Leren staat er centraal en je kan er een heel diverse populatie kinderen en jongeren (kansarm en kansrijk) bereiken. Scholen zijn cruciale en evenwaardige partners binnen het netwerk van een Brede School.
Daarnaast bestaat het samenwerkingsverband nog uit organisaties van andere sectoren bijvoorbeeld jeugdwerk, buurtsport, (school)opbouwwerk, culturele organisaties, volwasseneneducatie, bibliotheek, een bejaardentehuis, buurtwerk, politie, sportvereniging, kinderopvang, kunsteducatieve organisaties, …en andere (lokale) partners.
De samenstelling van de Brede School hangt af van de lokale context. Onafhankelijk daarvan, werken partners in een Brede School op een gelijkwaardige manier samen. Een Brede School moet voor elk van haar partners een winsituatie betekenen zoals beter bereik van de eigen doelgroep, het meer realiseren van de eigen doelstellingen, toegang tot infrastructuur, levensechtere leercontext, visie-ontwikkeling, … Elke partner is ook bereid tot engagement. Zowel de winst als het concrete engagement kunnen uiteraard verschillen van partner tot partner.