- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Tijdens of na de schooluren?
In heel wat georganiseerd aanbod zien we dat hier een onderscheid wordt gemaakt: tijdens of na de schooluren. Maar ook hier is veel variatie mogelijk: activiteiten worden soms aangeboden tijdens het reguliere programma (tijdens de lesuren), maar het kan ook in de (middag)pauzes en speeltijden. Daarnaast zetten heel wat Brede Scholen een aanbod op na de schooluren, vaak aansluitend op de schooluren.
Kinderen en jongeren geven in de impactbevraging van de proefprojecten Brede School 1 aan dat de activiteiten die georganiseerd worden ook een effect hebben op de school (geliefd zijn in de buurt, verruiming van de schoolvisie, levendigheid van de buurt). Verder willen ze graag meer sport, meer keuze en meer activiteiten na school.
In het tijdsbelevingsonderzoek 2 zeggen kinderen dat ze graag activiteiten over de middag en na school hebben. Zeker middagactiviteiten maken dat alle kinderen die op school blijven eraan kunnen deelnemen en zo gebeurt er nog eens iets leuks op school.