- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Zorg voor een brede omgevingsanalyse
Een omgevingsanalyse is een belangrijk element in het bredeschoolproces. Vertrekkend van de noden en uitdagingen van de lokale context, krijgt een Brede School vorm.
Enkele tips:
- Benut bestaande data en analyses (hier vind je enkele relevante websites).
- Gebruik objectieve én subjectieve gegevens.
- Beschrijf voor elk aspect kansen én bedreigingen.
- Bevraag buurtbewoners/ouders/kinderen & jongeren over hun visie.
- Bepaal welke elementen van de omgevingsanalyse van belang zijn voor het vorm geven van de Brede School.
Onderstaande tabel biedt inspiratie voor data die deel kunnen uitmaken van de omgevingsanalyse 1:
Verzamel ‘objectieve’ en ‘subjectieve’ gegevens over maatschappelijke ontwikkelingen op het vlak van:
|
|
Breng de diversiteit aan minderjarigen, ouders en gezinnen in beeld op het vlak van:
|
Doe dit voor de wijk als geheel, maar ook per partnerorganisatie van de Brede School. Binnen eenzelfde wijk hebben organisaties (bijvoorbeeld scholen) immers verschillende groepen die ze bereiken. Let op! Zorg ervoor dat je in de analyse een bepaalde bevolkingsgroep (bijvoorbeeld: minderjarig zijn, alleenstaand zijn, kansarm zijn) niet gelijkstelt aan het hebben van problemen die met dit kenmerk gepaard gaan. Diversiteit is ook aanwezig binnen afgebakende groepen. Voor personen is het ene kenmerk wel belangrijk, terwijl een ander kenmerk dat misschien niet is. |
Verzamel gegevens over de ‘objectieve’ en ‘subjectieve’ betekenis van de maatschappelijke ontwikkelingen voor de leefsituatie waarbinnen minderjarigen, ouders en gezinnen een menswaardig bestaan dienen te realiseren op vlak van:
|
Vaak zijn partnerorganisaties (en professionelen) betrokken bij het opstellen van een omgevingsanalyse. Bekijk ook hoe buurtbewoners/ouders/kinderen & jongeren zelf erover denken.
|