- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
Brede Scholen zijn samenwerkingsverbanden tussen organisaties uit verschillende sectoren, waaronder één of meerdere scholen. Het betrekken van leerkrachten en schoolteams is voor Brede Scholen vaak een uitdaging. Leerkrachten hebben heel wat taken en opdrachten. Ze zien de Brede School vaak als iets extra’s waar leerkrachten zich niet kunnen/willen voor engageren.
We zetten hier enkele tips samen voor:
- scholen die betrokken zijn bij Brede School
- bredeschoolnetwerken die leerkrachten en schoolteams een actieve plaats willen geven binnen hun werking.