- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Talige drempel
Duidelijke communicatie is belangrijker dan ooit in een diverse omgeving. Veel misverstanden ontstaan omdat mensen dingen evident vinden en ze niet uitspreken.
- Denk na over vormgeving van folders: duidelijk en herkenbaar. Communiceer op eenzelfde wijze vanuit verschillende organisaties.
- Vermijd kromtaal tijdens activiteiten, gebruik gebaren, gebruik eenvoudige en duidelijke taal, creëer een vaste structuur en routine.
- Steek tijd in het opbouwen van externe relaties.
- Herhaal de boodschap. Communiceer duidelijk.
- Overlaad kinderen, jongeren en ouders niet met drukwerk. Spreek hen ook persoonlijk aan en geef hen ter ondersteuning zelf een brochure ter ondersteuning. Zo breng je een duidelijke boodschap.
- Wat je zegt is maar een klein deel van de communicatie. Hoe je iets zegt is veel belangrijker. Zeker wanneer je geen gemeenschappelijke taal hebt, moet je je bewust zijn van je lichaamstaal.
- Werk met universele pictogrammen en een basiswoordenschat Nederlands. Laat je teksten eventueel controleren op duidelijkheid door een redacteur.
- Een nieuwe doelgroep bereiken vergt een intensieve aanpak. Hoe meer je inzet op een persoonlijke aanpak, mondelinge communicatie, werkt met sleutelfiguren … hoe meer kans je hebt om jouw doelgroep te bereiken.
- Zorg dat eenzelfde visie gedragen wordt door iedereen in de organisatie.