- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Hoe informeer en betrek je ouders/opvoeders ...?
Verschillende onderzoeken geven aan dat de samenwerking tussen school en andere partners vertrouwen biedt voor ouders 1. Bij het organiseren van activiteiten in de vrije tijd is het van belang om ouders goed te informeren: op een expliciete manier uitleg te geven over de werking, transparant te zijn over de kosten, verbonden aan de activiteiten, te duiden waarom vrijetijdsactiviteiten leuk/nuttig/interessant kunnen zijn voor hun kinderen. Deze communicatie kan door verschillende partners gebeuren: leerkrachten, begeleiders, brugfiguren, andere ouders … Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er eenduidig gecommuniceerd wordt: duidelijkheid over de prijs, het soort activiteiten, het doel, de locatie, de begeleiding, …