- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Gepland of ad hoc inschrijven?
Wanneer activiteiten georganiseerd worden door Brede Scholen stellen we vast dat er verschillende werkwijzen zijn. Soms worden kinderen gevraagd om op voorhand in te schrijven, voor andere activiteiten werkt men met een open aanbod, waar kinderen ad hoc aan kunnen deelnemen. Allebei de werkwijzen hebben voor– en nadelen.
Als kinderen op voorhand moeten inschrijven, loop je het gevaar dat je bepaalde kinderen niet bereikt. Maar daardoor heb je als organisator wel een goed zicht op het aantal deelnemers en kan je met de kinderen een traject doorlopen. Wanneer een aanbod inspeelt op kinderen die “komen binnenwaaien” is het moeilijker om op voorhand goed in te schatten wie komt, is het belangrijk om het aanbod goed te duiden en zichtbaar te maken en ervoor te zorgen dat kinderen opnieuw komen.
Een voorbeeld: Brede School Brugse Poort organiseerde in de zomervakantie samen met de circusplaneet in het park de Groene Vallei circusworkshops. Kinderen die tijdens het schooljaar circusateliers volgden werden uitgenodigd. Daarnaast spraken de begeleiders en organisatoren in het park kinderen aan om deel te nemen en te proeven van verschillende circustechnieken. ’s Avonds werd regelmatig een voorstelling georganiseerd waar ook buurtbewoners, park-gebruikers en ouders op uitgenodigd werden. Als slot van de week organiseerde de circusplaneet ook telkens een toonmoment zodat kinderen dat wat ze tijdens de week geleerd hadden konden tonen aan een echt publiek.
Een aantal Brede Scholen zetten, vaak in de zomermaanden, in op het vindplaatsgericht werken. In plaats van kinderen en jongeren op te wachten op locatie (waar activiteiten georganiseerd worden), trekt men bijvoorbeeld naar speelpleinen in de buurt, plekken waar kinderen en jongeren vertoeven, of gaan op bezoek bij hen thuis. In het jeugdwerk worden vier verschillende methoden voor vindplaatsgericht werken onderscheiden, meer info vind je hier 1.