- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Doorstroom naar het reguliere aanbod?
Heel wat Brede Scholen willen doorstroom verzorgen naar het reguliere aanbod. Dit is niet evident. Verschillende factoren spelen daarbij een rol. Uit het tijdsbelevingsonderzoek 1 blijkt dat kinderen aangeven dat er toch een verschil is tussen kennismaking met het aanbod (bijvoorbeeld de tapas in V-tex, activiteiten waar kinderen kunnen ‘proeven’ van tal van sporten) en echt in een sportclub een sport beoefenen. Bij kennismaking is het meer vrijblijvend en een lossere sfeer, wanneer kinderen dan naar een echte training gaan zijn daar soms andere eisen en verwachtingen. Daarnaast blijkt het financiële soms een drempel te zijn. Verder hebben ouders vaak vertrouwen in de school en is het belangrijk om hen ook te laten kennismaken met de betrokken organisaties en begeleiders van het reguliere aanbod. Vertrouwen kan zo groeien.
Uit onderzoek 2 blijkt dat het vooral voor anderstalige nieuwkomers niet transparant genoeg is, informatie is versnipperd en niet laagdrempelig (vb. informatie over financiële en materiële implicaties maar mogelijkheden tot ondersteuning). Daarnaast zijn er foute verwachtingen, zowel bij de nieuwkomers als bij de vrijetijdsverstrekkers. Een analyse van de eigen toegankelijkheid per organisatie is belangrijk.