- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
Deelnemen aan georganiseerde vrijetijdsactiviteiten (sport, jeugdwerk, cultuur, ..) kan een leuke en waardevolle manier zijn om vrije tijd in te vullen. Vrijetijdsactiviteiten bieden naast het plezier en de ontspanning, ook extra troeven: vrienden maken, leren over fair play, talenten ontdekken, extra oefenkansen Nederlands, vaardigheden oefenen, ….
Heel wat Brede Scholen zetten in op het toeleiden van kinderen en jongeren naar het reguliere aanbod. Maar, er zijn nog heel wat drempels (aan de aanbodzijde) die deelname in de weg staan. Hier zetten we enkele tips 1 bij elkaar om deze drempels weg te werken. Er werden twee aandachtspunten toegevoegd: niet-participatie en taligheid.