- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Psychologische en praktische drempels
Mensen uit kwetsbare doelgroepen worden in het dagelijks leven geconfronteerd met problematische situaties op verschillende levensdomeinen. Ook die dagelijkse strijd maakt het deelnemen aan participatieprojecten moeilijk.
Acute problemen
Mensen uit kwetsbare doelgroepen hebben door een beperkter sociaal netwerk, minder mogelijkheden om op korte termijn oplossingen te vinden voor onvoorziene omstandigheden. Hou hier rekening mee en zorg dat je hier begrip voor hebt. Daarnaast hebben ze door problemen vaak stress en hebben psychologisch niet de ruimte om met andere zaken bezig te zijn. Hou daar rekening mee.
Praktische drempels
Er zijn ook praktische drempels waar je best rekening mee houdt:
- Kies een locatie die geen negatieve connotaties heeft en waar mensen zich op hun gemak voelen.
- Maak dat de locatie gemakkelijk bereikbaar is. Organiseer vervoer of betaal gemaakte vervoersonkosten terug. Raad je het openbaar vervoer aan: leg dan de eerste keren samen het traject af. Zo raken de mensen vertrouwd met het traject, de stopplaatsen, de sfeer, …
- Kies een tijdstip dat past bij de doelgroep. Woensdagnamiddag is een slecht moment voor ouders met kinderen, terwijl ’s avonds in het donker dan weer niet uitnodigend is voor ouderen. Let ook op belangrijke evenementen (kermis, WK voetbal, …)
- Zorg voor een warm onthaal, met koffie, een drankje en/of hapje.