- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Verplicht of vrije keuze?
Een ander aspect heeft te maken met of kinderen en jongeren verplicht moeten deelnemen of het een vrije keuze is. Uit tijdbelevingsonderzoek en bevragingen van kinderen en jongeren blijkt dat het zelf kunnen kiezen van welke activiteiten en wanneer enorm gewaardeerd wordt 1. Kinderen en jongeren willen graag zelf inspraak in het aanbod: wat ze doen en ook of ze al dan niet deelnemen.
Belangrijk hierbij is ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren echt zelf kunnen kiezen. Als ze ervoor kiezen om niet deel te nemen, moet dat hun eigen keuze zijn en niet een keuze bepaald door drempels (zoals het financiële plaatje van het aanbod of de afstand of de beperkte kennis over wat het aanbod inhoudt) waarmee ze geconfronteerd worden. Anderzijds kunnen kinderen en jongeren soms een duwtje in de rug gebruiken en ontdekken ze – ondanks hun eigen vooroordelen en verwachtingen- dat ze bepaalde activiteiten of organisaties wel leuk vinden. Maar dit is ook gelinkt aan keuzemogelijkheden: goed informeren over aanbod en activiteiten maakt dat kinderen en jongeren echte keuzes kunnen maken. Zorg er in de programmatie van het aanbod ervoor dat kinderen en jongeren niet altijd verplicht worden om deel te nemen, zelf kunnen kiezen en inspraak hebben in de planning van het activiteitenaanbod).