- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Niet-participatie
Soms worden verenigingen/organisaties geconfronteerd met betrekking tot het niet-participeren en het niet aanwezig zijn op activiteiten.
Bekijk dit vanuit een ruimer kader.
- Sommige kinderen/jongeren zijn hier niet-begeleid en missen een autoriteit die hen aanspoort om hun vrije tijd zinvol te besteden.
- Sommige kinderen/jongeren leven in een situatie met veel onzekerheid en problemen. Deelname aan vrijetijdsactiviteiten kan hen dan soms extra druk bezorgen.
- Kinderen en jongeren trekken er graag op uit met leeftijdsgenoten. Zij hebben ook het recht om zelf hun vrije tijd in te vullen en rond te hangen. Als dit een keuze is uiteraard en als ze effectief toegang hebben tot een vrijetijdsaanbod.
- Soms is het vrijetijdsaanbod heel erg gestructureerd, wat kinderen en jongeren soms afschrikt.