- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Impactevaluatie: stappenplan
Impact van sociale praktijken
Een deel van het vormgeven aan een kwalitatief bredeschoolproces, is het in kaart brengen van de impact.
Het bepalen van impact van sociaal-culturele praktijken is complex. Deze praktijken staan immers niet los van andere initiatieven en interventies in de samenleving. Verder is impact van zulke praktijken moeilijk te operationaliseren en niet altijd in cijfers uit te drukken. Socius ontwikkelde een interessant kader voor het evalueren van de impact van sociaal-culturele praktijken.
Socius 1 & hanteert volgende definitie van impact:
Impact: Impact gaat over de positieve én negatieve, bedoelde en onbedoelde effecten, directe en indirecte effecten, die zich op lange termijn en ten gevolge van een praktijk of interventie voordoen.
De kijkwijzer onderscheidt verschillende thema’s gelinkt aan de kwalitatieve ontwikkeling van de Brede School. Elk van deze thema’s maken deel uit van de opvolging van de Brede School. In de rubriek ‘Evaluatie op bredeschoolniveau’ zijn twee thema’s opgenomen die gelinkt zijn aan impactevaluatie: effecten meten en resultaten boeken. Het systematisch reflecteren, evalueren en bijsturen van de bredeschoolwerking is noodzakelijk. Een impactevaluatie maakt best integraal deel uit van een voortdurende, weerkerende cyclus van de werking van de Brede School.
Schema: stappenplan impactevaluatie
In onderstaand schema vind je de verschillende stappen van een impactevaluatie.
Keuzestap: Doel van de impactevaluatie |
|
Observatiestap: Beschrijving van de praktijk. |
Kenmerken van de te evalueren praktijk.
|
Observatiestap: kenmerken van de organisatie |
|
Impactevaluatie: design en keuze |
|
Meer lezen?
- Samenvatting stappenplan impactevaluatie
- Volledig rapport met methodieken: Berghmans, M., Deprez, S., Celis, H., Vandenabeele, J. (2014). Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken. Socius (Steunpunt sociaal-cultureel volwassenenwerk vzw): Brussel