- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
Hoe wordt ingezet op het vrijetijdsaanbod?
Er zijn tal van keuzes die Brede Scholen maken bij het organiseren van het vrijetijdsaanbod 1. Bij de organisatie hou je best bewust rekening met verschillende aspecten.
We gaan in op volgende elementen en geven telkens aandachtspunten weer bij de organisatie van het vrijetijdsaanbod.
- Wie begeleidt?
- Verplichte of vrije keuze?
- Op voorhand gepland of ad hoc inschrijven?
- Aansluiten bij eindtermen/kernaspecten
- Welke kinderen en jongeren?
- Hoe informeer en betrek je ouders/opvoeders/…?
- Gratis of betalend?
- Doorstroom naar het reguliere aanbod?