- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Aansluiten bij eindtermen of kernaspecten?
Wordt er een link gelegd met de eindtermen en/of met de kernaspecten van maximale ontwikkelingskansen?
In het referentiekader Brede School zijn vijf kernaspecten van maximale ontwikkeling gedefinieerd: gezondheid, veiligheid, maatschappelijke participatie, talentontwikkeling & plezier en voorbereiding op de toekomst 1. Heel wat organisaties vinden hierin doelen terug waaraan ze aan werken. Voor scholen zijn dat bijvoorbeeld de eindtermen. Wanneer het over vrijetijdsbesteding gaat, wordt er op verschillende terreinen gewerkt. Zo ontdekken kinderen door bijvoorbeeld deel te nemen aan crea-ateliers talenten op vlak van beeldende werken, maar leren ze ook samenwerken met andere kinderen, ontdekken ze kunstenaars, …
Belangrijk bij het organiseren van de vrije tijd is het plezier. Wanneer vrije tijd helemaal en ingevuld wordt voor kinderen en jongeren om bijvoorbeeld talig sterker te worden, loopt men het gevaar dat de vrije tijd geïnstrumentaliseerd wordt, en ingezet wordt om andere doelen te realiseren. Het is belangrijk om hier een goed evenwicht te vinden. Participatie van kinderen en jongeren zelf is daarom belangrijk en autonomie voor het invullen van de vrije tijd.
Sommige kinderen willen graag recreatief sporten en bijvoorbeeld gewoon wat ‘sjotten’ met vrienden, terwijl andere kinderen nood hebben aan een echte club, met trainingen en wedstrijden 2.