- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Gratis of betalend?
Brede Scholen zetten vaak in op een laagdrempelig vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren. Het financiële aspect is daarbij van belang. We geven een aantal alternatieven en formuleren telkens een aantal vragen waar je best op voorhand over nadenkt. Bij de organisatie van de activiteiten wordt best nagedacht over de kostprijs:
Gratis deelname
- Is een drankje inbegrepen? Wordt er gratis water voorzien? Moeten kinderen zelf iets meebrengen?
- Is het voor iedereen duidelijk dat de activiteit gratis is?
- Waarom is het gratis? Communiceer je dit?
Kleine bijdrage
- Wat houdt de bijdrage in? Wordt er gecommuniceerd dat dit slechts een deel van de effectieve kostprijs is? - Waarom vraag je een kleine bijdrage? Is dat symbolisch of om bepaalde kosten te dekken?
Verschillende financiële bijdrage afhankelijk van bepaalde factoren en/of gebruik makend van bestaande subsidies voor gezinnen
- Is het duidelijk waar gezinnen beroep op kunnen doen/hoe formulieren ingevuld moeten worden/wie er recht op heeft/… Wordt dit door de organisatie gecommuniceerd? Spreek je mensen hiervoor individueel aan?
- Ben je zelf op de hoogte van mogelijke tussenkomsten bij inschrijvingsgeld?
De gehele kostprijs met mogelijkheid tot afbetaling of alternatieven …
- Is dit duidelijk voor ouders, wordt dit gecommuniceerd?
- Zijn partners hiervan op de hoogte?
- Spreek je mensen hiervoor aan?
- Zorg je ervoor dat dit vertrouwelijk gebeurt? Dat mensen zich niet geviseerd voelen?