- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Kansarmoede: frames
Maatschappelijke beeldvorming over armoede
Steeds meer kinderen in België leven in armoede of dreigen erin te vervallen. Dat is een problematische evolutie. De maatschappelijke beeldvorming over armoede kan kinderen bijkomend belasten.
Een van de Brusselse uitdagingen is kansarmoede. Veel Brede Scholen zetten hier dan ook op in. We bespreken hier een kader waarmee je naar armoede kan kijken en de wijze waarop je over armoede spreekt onder de loep kan nemen. Dit kan helpen bij het beschrijven van de contextanalyse, het uitwerken van acties en het bewustmaken van partners en basiswerkers over armoede.
Vijf frames en zeven counterframes
In dit onderzoek 1 ging men na op welke wijze over armoede gesproken wordt. Vijf problematiserende frames en zeven counterframes worden beschreven. Dit betekent niet dat de eerste reeks frames ‘foute’ visies vertegenwoordigen en de tweede ‘goede’. Het in kaart brengen van de frames heeft tot doel om mensen bewust te maken van de verschillende denkkaders die er zijn. Het is dan ook een pleidooi om de diverse denkkaders te combineren en zo te komen tot een meer genuanceerd en evenwichtiger beeld van armoede bij kinderen en hun ouders.