- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Bruikbaarheid
- Expliciteer leereffecten: wat verandert er concreet door deelname aan de activiteit?
- Geef informatie en concrete aanknopingspunten m.b.t. winsten en leerkansen. Bijvoorbeeld; het belang van ontspanning, de mogelijkheid om vrienden te maken, Nederlands oefenen, leren doorzetten, vaardigheden ontwikkelen, …
- Hoe wordt omgesprongen met anderstaligen? Is er aandacht voor taalondersteuning?
- Is het aanbod praktisch bruikbaar? Bijvoorbeeld: zijn er interessante openingsuren? Sluit de activiteit aan bij de schooluren?