- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Welke kinderen en jongeren?
Voor welke kinderen/jongeren wordt het aangeboden: voor kinderen en jongeren van de school (per klas of over klassen heen); voor kinderen en jongeren van verschillende scholen samen; voor kinderen en jongeren uit de buurt; …
Bij het organiseren van activiteiten is het doelpubliek gevarieerd: kinderen en jongeren van één school, van één klas of over klassen heen. Of worden kinderen en jongeren van verschillende scholen betrokken in de activiteiten, staat het aanbod op één school voor jongeren uit de buurt open of organiseert de Brede School voor de hele buurt activiteiten … Tal van mogelijkheden.
-
Uit de bevraging van 35 kinderen en jongeren uit enkele proefprojecten (2006-2009) blijkt dat kinderen en jongeren graag meer activiteiten hebben met leerlingen uit verschillende leerjaren 1.
-
In het kader van sociale cohesie wordt in Brede School Essegem [Bres], een Brede School die sinds 2012 ondersteund wordt vanuit de VGC, ingezet op activiteiten over drie scholen uit de buurt heen. Kinderen (telkens uit hetzelfde leerjaar) leren elkaar zo beter kennen en maken nieuwe vriendjes met kinderen die vlakbij wonen.