- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Begrijpbaarheid
- Geef informatie over wat een vrijetijdsactiviteit juist inhoudt.
- Expliciteer evidenties: informatie over afspraken en regels, informatie over de aard van de activiteiten, informatie over de begeleiding (wie begeleid, wat is hun verantwoordelijkheid, …), informatie over de locatie, informatie over de taal, informatie over eten en drinken, informatie over wat begeleiders doen als er iets gebeurt met een kind/jongere, …
- Expliciteer wat ouders kunnen verwachten van het aanbod en communiceer de verwachtingen van de aanbieder. Organiseer toonmomenten om ouders te tonen wat er gebeurt binnen de vereniging/organisatie. Leg uit hoe activiteiten opgebouwd zijn.
- Heb aandacht voor culturele gevoeligheden.
- Betrek ouders, want: onbekend is onbemind.
- Hou intakegesprekken. Bevraag ook ouders over hun verwachtingen, wensen, bezorgdheden … Doe iets met die informatie.
- Nodig ouders uit op belangrijke momenten. Geef ouders ruimte om te helpen (indien ze dit willen).