- Binnen of buiten de schoolmuren: welke keuzes maak je?
- Maak gebruik van bestaande bronnen als basis
- Checklist afsprakenkader en actieplan
- 6 kloven van (kans)armoede do en dont
- Zorg voor een brede omgevingsanalyse
- Impactevaluatie: stappenplan
- Kansarmoede: frames
- Kinderarmoede: leestips
- Betrek kinderen en jongeren bij projecten in de publieke ruimte
- Betrek kinderen en jongeren bij je omgevingsanalyse
- Maak van je school en schoolomgeving een kwaliteitsvolle plek
- Visualiseer je missie en visie
- Heb aandacht voor mogelijke participatiedrempels
- Hoe betrek je leerkrachten en schoolteams?
- Stappenplan van evaluatie tot actieplan
- Ga op een participatieve manier te werk
- Taken van de stuurgroep
- Taken van een bredeschoolcoördinator
- Theory of Change - Brusselse Brede Scholen
- Theory of Change (TOC)
- Tips voor een toegankelijk vrijetijdsaanbod
- Werk laagdrempelig
- Vergadertips
- Vertrek vanuit de visietekst Brede School van de VGC
- Vrijetijdsaanbod: welke keuzes maak je?
- Youth Engagement Continuum
Groepen bereiken
Via traditionele communicatie- en informatiekanalen bereik je bepaalde groepen niet. Kies daarom voor een strategie, aangepast aan de eigenheid van de doelgroep(en) die je wil bereiken. Enkele tips:
Bestaande groepen
Zijn er bestaande groepen waar je mee kan werken? Bestaan er formele participatiekanalen (een buurtraad, een ouderenadviesraad, een oudergroep)?
Bestaande groepen en formele participatiekanalen zijn een goed startpunt om mensen te bereiken. Door te werken met een georganiseerde groep, kan dit relatief snel gebeuren. Een bestaande groep creëert voor mensen een gevoel van veiligheid. Vanuit deze veiligheid kan je hen bevragen of uitnodigen naar een ander overleg.
Vindplaatsgericht
Een heel aantal (kwetsbare) mensen, maken geen deel uit van een bestaande groep. Het is van belang om randvoorwaarden te scheppen om hen te bereiken. Vindplaatsgericht werken kan daarbij helpen. Dit wil zeggen dat je mensen opzoekt op de plekken waar ze zich bevinden: bijvoorbeeld de wachtruimte van een dokterspraktijk, bij Kind & Gezin, winkels, rusthuizen, sociale restaurants, … Bouw vertrouwen op en zorg dat je regelmatig langsgaat op die plekken, dat mensen je leren kennen en weten wat jouw werk is.